2. Beneficiarii subventiei

subventie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Avand in vedere dificultatile cu care se confrunta tinerii absolventi ai institutiilor de invatamant la debutul lor in profesie, legate in principal de lipsa experientei profesionale, au fost stabilite o serie de facilitati acordate angajatorilor care angajeaza si formeaza profesional aceste categorii de angajati (prin Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare).

Angajatorii care pot solicita acordarea subventiei

Aceste facilitati se concretizeaza prin acordarea unor subventii banesti din bugetul asigurarilor pentru somaj. De aceste subventii beneficiaza angajatorii care incadreaza in munca proaspetii absolventi si care respecta conditiile impuse de lege privind incheierea, executarea si incetarea contractului individual de munca al acestor categorii de salariati.

Beneficiarii subventiilor sunt angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata absolventi ai institutiilor de invatamant, care la data absolvirii nu aveau raporturi de munca sau de serviciu (art. 94 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002, pentru stabilirea procedurilor privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora, cu modificarile si completarile ulterioare).

Toate categoriile de angajatori, indiferent de forma juridica in care s-au constituit, de capitalul social ori de numarul de angajati existent, pot beneficia de subventii din bugetul asigurarilor pentru somaj daca incadreaza in munca absolventi ai unor institutii de invatamant (art. 80 din Legea nr. 76/2002).

Persoanele juridice

Singura conditie impusa acestor categorii de angajatori prin dispozitiile Legii nr. 76/2002 este aceea de a avea sediul in Romania. In consecinta, facilitatile vor putea fi acordate tuturor persoanelor juridice de nationalitate romana, constituite in temeiul Legii nr. 1/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

• asociatiile si fundatiile

De facilitatile acordate de lege pentru incadrarea in munca a absolventilor vor beneficia, de asemenea, asociatiile si fundatiile constituite in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata.

In conformitate cu dispozitiile acestor acte normative, asociatiile si fundatiile sunt persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial, care dobandesc personalitate juridica prin inscrierea in registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi au sediul.

• filialele societatilor comerciale

Aceste dezmembraminte ale societatilor comerciale beneficiaza de personalitate juridica potrivit dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 31/1990, republicata. In aceeasi categorie intra si filialele constituite de asociatii si fundatii, ce beneficiaza de personalitate juridica in conformitate cu dispozitiile art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000.

Persoanele fizice

O alta categorie de beneficiari ai facilitatilor pentru incadrarea absolventilor unor institutii de invatamant o constituie angajatorii – persoane fizice, care potrivit art. 14 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile ulterioare, pot incheia contracte individuale de munca in calitate de angajatori din momentul dobandirii capacitatii de exercitiu.

Notiunea de „angajator“ include si persoana fizica cu domiciliul in Romania care incadreaza forta de munca in conditiile legii (potrivit art. 5 punctul I din Legea nr. 76/2002).

Un alt argument in sprijinul tezei potrivit careia angajatorii – persoane fizice pot beneficia de aceste facilitati in aceleasi conditii ca persoanele juridice angajatoare este dat de textul conventiei tipizate incheiate intre angajatori si agentia pentru ocuparea fortei de munca, prevazuta in cadrul anexei nr. 15 la Hotararea Guvernului nr. 174/2002 privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cadrul acestei conventii tipizate sunt trecute atat caracteristicile angajatorului – persoana juridica, cat si cele ale angajatorului – persoana fizica, de unde rezulta ca ambele categorii de angajatori pot solicita subventia pentru incadrarea in munca a absolventilor, neexistand proceduri distincte ori conditii suplimentare.

PFA si asociatiile familiale

Care este situatia acelor angajatori care detin o autorizatie eliberata in temeiul Legii nr. 507/2002 (in prezent abrogata), respectiv a Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, fara a avea personalitate juridica?

Asa cum rezulta din aceste acte normative, atat persoanele care desfasoara activitati economice in mod independent, cat si sociatiile familiale pot angaja persoane cu contract individual de munca. Singura conditie impusa de lege in acest caz este ca obiectul de activitate al angajatilor, stabilit prin contractul individual de munca, sa nu fie identic cu obiectul de activitate pentru care s-a obtinut autorizatia angajatorului.

In consecinta, desi aceasta categorie de angajatori nu este mentionata in cadrul art. 5 punctul I din Legea nr. 76/2002 (unde este explicat in mod generic sensul notiunii de „angajator“), in sensul prevederilor acestui act normativ, persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale vor putea beneficia de subventii din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Sucursalele, filialele, agentiile si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice cu sediul in strainatate

Aceasta categorie de angajatori este mentionata in cadrul art. 5 punctul I din Legea nr. 76/2002, in calitate de titulara a drepturilor si obligatiilor prevazute de acest act normativ. Singura conditie impusa de lege acestor angajatori, pentru a intra in sfera beneficiarilor subventiilor acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, consta in autorizarea lor potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

In ceea ce priveste autorizarea si functionarea in Romania a reprezentantelor societatilor comerciale si organizatiilor economice straine, mentionam faptul ca sunt inca aplicabile dispozitiile Decretului-lege nr. 122/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.

IMPORTANT!
Vor putea solicita subventia pentru incadrarea in munca a absolventilor si acei angajatori care beneficiaza deja si de alte facilitati prevazute de Legea nr. 76/2002.

Avand in vedere faptul ca dispozitiile Legii nr. 76/2002 nu prevad nici o limitare ori incompatibilitate privind acordarea de facilitati pentru incadrarea absolventilor, rezulta ca o unitate care angajeaza absolventi ai unor institutii de invatamant, va putea solicita subventia prevazuta de art. 80 din lege si in cazul in care beneficiaza deja pentru alte categorii de angajati de:

• subventionarea locurilor de munca pentru dezvoltarea comunitatilor locale, potrivit art. 78 din lege;
• subventionarea locurilor de munca pentru incadrarea pe durata nedeterminata cumul de a somerilor in varsta de pana la 45 de ani, a somerilor intretinatori unici de facilitati familie, respectiv a persoanelor cu handicap, potrivit art. 85 din lege;
• credite in conditii avantajoase pentru crearea de noi locuri de munca, potrivit art. 86 din lege;
• fonduri nerambursabile pentru crearea de noi locuri de munca pentru someri, potrivit art. 86¹ din lege;
• reducerea contributiei angajatorului de 2,5% datorata bugetului asigurarilor pentru somaj, in conditiile incadrarii si mentinerii in munca pe o perioada de cel putin 6 luni a unor persoane din randul somerilor.

Exemplu
Un angajator incadreaza in munca un absolvent al unei institutii de invatamant, care in acelasi timp are calitatea de somer unic intretinator de familie. Angajatorul va putea solicita o singura subventie pentru incadrarea acestuia sau va avea posibilitatea de a cumula subventiile acordate de lege pentru incadrarea acestor categorii de personal?
In acest caz, daca sunt indeplinite conditiile legale de acordare a ambelor categorii de subventii, angajatorul va trebui sa opteze pentru acea subventie pe care o considera oportuna, in conformitate cu interesele sale si conditiile impuse de lege pentru acordarea acestor subventii:

Daca scopul principal urmarit de angajator este dat numai de primirea subventiei pentru finantarea temporara a unui loc de munca vacant, e recomandabila solicitarea subventiei prevazute de art. 85 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 pentru incadrarea in munca a somerilor intretinatori unici de familie. Aceasta recomandare se datoreaza obligatiei impuse de lege pentru obtinerea acestei subventii, de a mentine raporturile de munca sau de serviciu ale somerului unic intretinator de familie o perioada de minimum 2 ani.

Daca scopul urmarit de angajator este ocuparea pe termen lung a unui post vacant important din cadrul unitatii, se recomanda solicitarea subventiei prevazute de art. 80 din Legea nr. 76/2002 privind incadrarea in munca a absolventilor.

Aceasta recomandare se fundamenteaza pe urmatoarele doua aspecte:
1) Angajatorul va avea obligatia stabilita de art. 83 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, de a mentine raporturile de munca sau de serviciu ale absolventului cel putin 3 ani de la data angajarii.

2) Angajatorul va putea organiza, in perioada celor 3 ani in interiorul careia are obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cu absolventul, o forma de pregatire profesionala pentru acesta, finantata din bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit dispozitiilor art. 84 din lege.

Angajatorii care nu pot beneficia de subventie

Nu vor putea invoca beneficiul subventiilor acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj pentru incadrarea in munca a absolventilor in conditiile art. 80 din Legea nr. 76/2002, urmatoarele categorii de angajatori:

Angajatorii care incadreaza absolventi prin incheierea unor contracte de munca pe perioada determinata

Imposibilitatea de a beneficia de subventii in aceasta situatie rezulta din dispozitia expresa a art. 80 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, potrivit careia subventia urmeaza a se acorda numai in cazul incadrarii in munca a absolventilor prin incheierea unui contract de munca pe durata nedeterminata.

In mod indirect, imposibilitatea incheierii unui contract individual de munca pe durata determinata in cazul angajatorilor care solicita subventia pentru angajarea absolventilor unei institutii de invatamant, rezulta din dispozitia art. 82 alin. (1) din contracte Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, potrivit careia contractul individual de munca pe pe durata durata determinata nu poate fi incheiat pe o perioada mai mare de 24 de luni.

Respectarea acestei dispozitii a Codului muncii ar duce insa automat la incalcarea obligatiei angajatorilor, stabilita prin art. 83 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 si de art. 100 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, de a mentine raporturile de munca ale absolventilor cel putin 3 ani de la data incheierii contractului individual de munca.

Angajatorii care au fost in raporturi de munca cu absolventul la data obtinerii diplomei de absolvire

Pot beneficia de subventia pentru incadrarea in munca a absolventilor numai acei angajatori care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata, absolventi ai institutiilor de invatamant care la data absolvirii studiilor nu aveau raporturi de raporturi munca sau de serviciu, asa cum rezulta din dispozitia art. 94 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002.

Nu are relevanta in aplicarea acestei interdictii legale, daca respectivii absolventi erau la data absolvirii studiilor in raporturi de munca sau de serviciu cu angajatorul care solicita ulterior absolvirii acordarea subventiei, ori cu un alt angajator.

• Contractele incheiate pe durata determinata, cu timp partial de lucru sau cu munca la domiciliu

In practica, exista numerosi angajatori care au incheiat cu tineri studenti pe durata studiilor acestora, contracte individuale de munca pe durata determinata, cu timp partial de lucru. Ulterior absolvirii studiilor, acesti angajatori au incheiat contracte individuale de munca pe durata nedeterminata, cu norma intreaga, solicitand agentiei pentru ocuparea fortei de munca acordarea subventiei prevazute de art. 80 CIM din Legea nr. 76/2002.

Toti acesti angajatori NU vor putea beneficia de subventia prevazuta de lege, avand partial in vedere preexistenta unor raporturi de munca intre ei si respectivii absolventi, anterior introducerii cererii de acordare a subventiei.
In cadrul art. 94 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002, conditia principala de acordare a subventiei este legata numai de lipsa unui raport de munca anterior intre parti, indiferent de regimul juridic al contractului individual de munca, incheiat pe durata determinata, cu timp partial de lucru sau cu munca la domiciliu.

• Salariatii temporari

Vor putea solicita subventia pentru incadrarea in munca a absolventilor unei institutii de invatamant, acei angajatori care au beneficiat in calitate de utilizator de serviciile absolventului, ca salariat temporar, anterior introducerii cererii de solicitare a subventiei? salariat

Notiunea de salariat temporar este definita atat de art. 87 alin. (2) din Legea temporar nr. 53/2003 – Codul muncii, cat si de art. 14 din Hotararea Guvernului nr. 938/2004 privind conditiile de infiintare si functionare, precum si procedura de autorizare a agentului de munca temporara, cu modificarile si republicarile ulterioare.

Salariatul temporar este acea persoana incadrata la un agent de munca temporara si pusa la dispozitia unui utilizator pe durata necesara si in vederea indeplinirii unor sarcini precise si cu caracter temporar.

Potrivit art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 938/2004, salariatul temporar se afla in raporturi de munca numai cu agentul de munca temporara, fara a exista o relatie juridica din sfera dreptului muncii intre salariatul temporar si utilizatorul la care isi desfasoara temporar activitatea.

In consecinta, daca o persoana a prestat o activitate in calitate de salariat temporar la un utilizator, iar la incetarea misiunii de lucru, incheie un contract individual de munca cu utilizatorul, acesta din urma va putea solicita subventia prevazuta de art. 80 din Legea nr. 76/2002, daca cu cel mult 12 luni anterior incheierii contractului individual de munca, salariatul respectiv a absolvit o institutie de invatamant.

IMPORTANT!
Daca utilizatorul a beneficiat de serviciile salariatului temporar fara a incheia cu acesta un contract individual de munca sau fara a prelungi intelegerea cu agentul de munca temporara, se considera ca intre salariatul temporar si utilizator a intervenit un contract individual de munca pe durata nedeterminata (art. 98 alin. (3) din Codul muncii).
In acest caz, daca salariatul temporar a absolvit o institutie de invatamant cu mai mult de 12 luni anterior interventiei in mod tacit a contractului individual de munca, utilizatorul-angajator nu va mai putea solicita subventia din bugetul asigurarilor pentru somaj pentru incadrarea in munca a absolventilor.

Angajatorii care incadreaza absolventi pe posturi vacante reinfiintate dupa mai putin de 6 luni de la data reducerii personalului

Incadrarea absolventilor se poate face numai pe posturi vacante, fiind interzisa acordarea subventiei in cazul incadrarii absolventilor pe posturi reinfiintate dupa mai putin de 6 luni de la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu cu alti angajati pe motivul reducerii personalului (art. 53 din Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare).

Explicatia acestei dispozitii legale este simpla. |n lipsa acesteia, angajatori cu probleme financiare ar disponibiliza alti angajati pentru a putea beneficia de subventia acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj la incadrarea in munca a unui absolvent.

Ulterior, dupa expirarea termenului de 3 ani in care exista obligatia mentinerii raporturilor de munca cu absolventul respectiv, acesta ar fi la randul sau disponibilizat in vederea solicitarii subventiei pentru incadrarea in munca a unui alt absolvent. Prin aceasta procedura ar fi afectata stabilitatea locurilor de munca a multor categorii de angajati, aspect contrar scopurilor urmarite de Legea nr. 76/2002 la
acordarea facilitatilor si subventiilor la angajarea anumitor categorii de personal.

Angajatii ale caror raporturi de munca inceteaza pe motivul reducerii de personal

Disponibilizarea unui angajat pe motivul reducerii personalului se face in temeiul art. 65 – 67 din Codul muncii, pe motive care nu tin de persoana acestuia. Desfiintarea locului de munca ocupat de salariat se produce ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii.

Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului poate fi individuala sau colectiva. |n functie de natura concedierii, se produc urmatoarele efecte in ceea ce priveste posibilitatea angajatorului de a solicita subventia pentru incadrarea in munca a absolventilor unor institutii de invatamant:

1) Concedierea individuala

In cazul concedierii individuale a unui angajat pe motivul reducerii de personal, in temeiul art. 65 din Codul muncii, angajatorul va putea beneficia de subventia acordata de lege pentru incadrarea in munca a absolventilor daca reinfiinteaza postul respectiv dupa trecerea unui termen de cel putin 6 luni de la data concedierii ultimului angajat care a ocupat postul. Aceasta situatie se datoreaza dispozitiilor
art. 53 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 174/2002.

2) Concedierea colectiva

In cazul unei concedieri colective, lucrurile nu mai sunt atat de simple. Potrivit dispozitiilor art. 68 din Codul muncii, prin concediere colectiva se intelege concedierea intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, datorata dificultatilor economice, transformarilor tehnologice ori reorganizarii activitatii, a unui numar de:

• cel putin 10 salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are incadrati intre 20 si 100 de salariati;
• cel putin 10% din salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are incadrati intre 100 si 300 de salariati;
• cel putin 30 de salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are incadrati cel putin 300 de salariati.

Ce se intampla in cazul in care angajatorul care a efectuat concedierea colectiva doreste sa reinfiinteze unul sau mai multe posturi dupa trecerea unui termen de cel putin 6 luni de la data disponibilizarilor, in vederea incadrarii unor absolventi si implicit a solicitarii subventiei prevazute de art. 80 din Legea nr. 76/2002?

Acest lucru nu va fi posibil, avand in vedere dispozitia art. 72 alin. (1) din Codul muncii, potrivit careia, angajatorul care a dispus concedieri colective nu poate face noi angajari pe locurile de munca ale salariatilor concediati pe o perioada de 9 luni de la data concedierii acestora.

In cazul in care, in interiorul acestei perioade de 9 luni, angajatorul doreste sa reinfiinteze posturile angajatilor concediati colectiv, art. 72 alin. (2) din Codul muncii dispune ca angajatii concediati au dreptul de a fi reangajati pe acele posturi, fara examen, concurs ori perioada de proba. Prin aceasta prevedere legala, este limitata posibilitatea angajatorului de a angaja alte persoane pe respectivele posturi.

IMPORTANT!
Cu toate acestea, in situatia in care salariatii disponibilizati colectiv nu solicita reangajarea pe posturile ocupate anterior, angajatorul poate face noi angajari pe locurile de munca ramase vacante.

Numai in acest caz, angajatorul va putea incadra pe unul din aceste posturi vacante un absolvent al unei institutii de invatamant, solicitand in acelasi timp acordarea subventiei din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Unitatea care isi reia activitatea intr-o perioada de 9 luni de la data concedierilor colective are obligatia de a transmite salariatilor care au fost concediati o comuni-reangajareacare scrisa prin care sa-i instiinteze in legatura cu dreptul acestora de a fi reangajati fara examen ori perioada de proba.

Salariatii disponibilizati colectiv au la dispozitie un termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data comunicarii angajatorului pentru a-si manifesta expres consimtamantul cu privire la locul de munca oferit.

SFATUL NOSTRU
Pentru a putea dovedi in mod neechivoc faptul ca anuntul vacantei posturilor a ajuns la cunostinta acelor salariati care au dreptul de a solicita reangajarea, va recomandam sa notificati fiecare angajat disponibilizat in parte, prin intermediul unei scrisori recomandate.

Functionarii numiti in functii publice ale caror raporturi de serviciu inceteaza pe motivul reducerii de personal

Conducatorul autoritatii sau institutiei publice dispune eliberarea din functia publica datorata reducerii postului ocupat de functionarul public, in cazul in care autoritatea sau institutia publica isi reduce personalul ca urmare a reorganizarii activitatii, potrivit dispozitiilor art. 84 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata.

Disponibilizarea pe motivul reducerii de personal se face prin act administrativ, care se comunica functionarului public in termen de 5 zile lucratoare de la emitere.

Reorganizarea activitatii, in sensul dispozitiilor acestui act normativ, consta in mutarea autoritatii sau a institutiei publice in alta localitate ori in modificarea substantiala a atributiilor autoritatii sau institutiei publice, precum si a structurii organizatorice a compartimentelor sale.

Reducerea unui post este justificata daca atributiile aferente acestuia se modifica in proportie de peste 50% sau daca sunt modificate conditiile specifice de ocupare a postului respectiv.

Legea nr. 188/1999 contine o masura de protectie a functionarilor publici disponibilizati prin reducerea postului ocupat, ca urmare a reorganizarii activitatii institutiei ori autoritatii publice, masura care din pacate a fost omisa de prevederile Codului muncii.

Astfel, potrivit art. 86 din Legea nr. 188/1999, functionarii publici pot fi eliberati din functia publica in cazul reorganizarii activitatii numai in cazul in care nu exista functii publice vacante corespunzatoare in cadrul autoritatii sau institutiei publice respective. In cazul in care exista o functie publica vacanta, identificata in perioada de preaviz, functionarul public va fi transferat pe postul vacant in interesul serviciului sau la cerere.

Angajatorii care angajeaza absolventi in temeiul obligatiei legale de incadrare in munca a acestor categorii profesionale

Potrivit art. 80 alin. (3) din Legea nr. 76/2002, nu pot beneficia de subventia acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj pentru incadrarea in munca a absolventilor unei institutii de invatamant acei angajatori care au obligatia legala de a incadra in munca anumite categorii de absolventi.

Aceasta imposibilitate legala de a beneficia de subventie se aplica potrivit art. 521 din Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul unitatilor angajatoare din cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Justitiei, Serviciului Roman de Informatii Externe si Serviciului de Protectie si Paza, care au obligatia de a incadra in munca absolventi ai institutiilor militare de invatamant sau ai altor institutii de invatamant similare.

Ce se intampla in cazul in care una din aceste unitati angajatoare mentionate expres si limitativ incadreaza in munca, contractual in temeiul Legii nr. 53/2003, un absolvent al unei institutii de invatamant pentru care nu exista obligatia legala de angajare?

Avand in vedere faptul ca incadrarea absolventului excede in acest caz obligatiilor legale ale unitatii angajatoare, poate fi solicitata subventia de incadrare in munca a absolventilor.

Angajatorii rezidentilor, stagiarilor si cercetatorilor in domeniul medical

In conformitate cu dispozitiile art. 101 din Hotararea Guvernului nr. 377/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii care incadreaza absolventi in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea si finantarea rezidentiatului, stagiaturii si activitatii de cercetare medicala in sectorul sanitar, aprobata cu modificari prin Legea nr. 41/2002, vor beneficia de masurile de dispozitii stimulare prevazute in aceasta ordonanta de urgenta. speciale

IMPORTANT!
Din interpretarea acestei dispozitii, rezulta ca angajatorii care incadreaza in munca aceste categorii de absolventi vor putea solicita numai masurile de stimulare speciale prevazute in ordonanta de urgenta, fara a putea invoca concomitent aplicarea prevederilor art. 80 din Legea nr. 76/2002 privind acordarea subventiei din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Masuri de stimulare a angajatorilor in cadrul activitatii de rezidentiat

Rezidentiatul reprezinta o forma de pregatire post-universitara pentru persoanele care au obtinut calificarea de medic ori farmacist.
Medicii si farmacistii care au fost admisi in urma organizarii examenului de rezidentiat urmeaza a incheia contracte individuale de munca pe perioada rezidentiatului cu unitatea sanitara la care au fost repartizate locurile pentru rezidentiat. Aceste unitati sanitare apartin fie sectorului de stat, fie sectorului privat, cu conditia acreditarii de catre Ministerul Sanatatii.

Drepturile salariale cuvenite rezidentilor vor fi acordate de unitatile angajatoare, pe baza documentelor doveditoare a frecventarii stagiilor, respectiv realizarii garzilor. Angajatorii rezidentilor beneficiaza in conformitate cu dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2001, de urmatoarele masuri de stimulare in vederea incadrarii acestor categorii profesionale:

• drepturile salariale pentru rezidentii din primii doi ani de rezidentiat se suporta de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sanatatii. In cazul in care rezidentii efectueaza pregatirea in cadrul unitatilor sanitare private acreditate,
drepturile salariale vor fi suportate integral de catre angajator;

• drepturile salariale pentru rezidentii din anii 3-7 de rezidentiat se platesc din bugetul asigurarilor sociale de sanatate;

• drepturile salariale ale rezidentilor din activitatea de medicina preventiva, care au incheiat contract individual de munca cu directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si cu unitatile sanitare finantate de la bugetul de stat, se suporta din bugetul acestora.

Masuri de stimulare a angajatorilor in cadrul activitatii de stagiatura

Stagiatura are durata de un an si se efectueaza obligatoriu dupa absolvirea examenului de licenta din cadrul facultatilor de medicina, stomatologie si farmacie. Dupa efectuarea stagiaturii, aceste categorii profesionale obtin dreptul de libera practica.

Unitatile sanitare din sectorul de stat, respectiv privat, acreditate de catre Ministerul Sanatatii pentru efectuarea stagiilor, incheie cu stagiarii contracte individuale de munca pe durata determinata de un an.
Aceste contracte se incheie in temeiul art. 81 lit e) din Codul muncii, care prevede faptul ca, in cazuri prevazute de legi speciale, contractul individual de munca poate fi incheiat pe durata determinata.

In conformitate cu dispozitiile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2001, unitatile sanitare care au incheiat contracte individuale de munca cu stagiarii primesc din bugetul asigurarilor pentru somaj pe perioada raporturilor de munca, pentru fiecare stagiar, o suma lunara reprezentand 70% din salariul de baza stabilit la data angajarii. Aceasta subventie nu poate insa depasi 50% din salariul mediu lunar pe economie, publicat de Institutul National de Statistica, la data stabilirii drepturilor.

Masuri de stimulare a angajatorilor in cadrul activitatii de cercetare medicala in sectorul sanitar

Potrivit art. 9 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2001, drepturile salariale ale personalului angajat in activitatea de cercetare stiintifica, clinica si de medicina preventiva in cadrul unitatilor din sectorul sanitar se finanteaza integral din bugetul asigurarilor sociale de sanatate.

Domeniile cercetarii stiintifice, precum si institutiile sanitare in care se desfasoara aceasta activitate, sunt definite in prezent prin metodologia elaborata de Ministerul Sanatatii impreuna cu Academia de Stiinte Medicale la data de 23 aprilie 2002.

Angajatorii care nu si-au respectat obligatiile

Potrivit art. 851 din Legea nr. 76/2002, angajatorii care au beneficiat in conditiile acestui act normativ de subventionarea locurilor de munca pentru incadrarea:

• absolventilor,
• somerilor in varsta de peste 45 de ani,
• somerilor intretinatori unici de familie,
• persoanelor cu handicap, si care nu au respectat conditiile impuse de acest act normativ privind mentinerea, o anumita perioada de timp, a raporturilor de munca sau de serviciu ale acestora, nu mai pot beneficia de o noua subventie din bugetul asigurarilor pentru somaj pe o perioada de 2 ani de la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu.

Conditiile impuse de lege in ceea ce priveste mentinerea raporturilor de munca ale absolventilor

Angajatorul care beneficiaza de subventia acordata din bugetul asigurarilor de somaj pentru incadrarea absolventilor are obligatia de a mentine raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel putin 3 ani de la data incadrarii (art. 83 alin. (1) din Legea nr. 76/2002).

Angajatorul care beneficiaza de subventia acordata din bugetul asigurarilor de somaj pentru incadrarea s omerilor in varsta de peste 45 de ani, a somerilor intretinatori unici de familie, respectiv a persoanelor cu handicap, are obligatia de a mentine raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel putin 2 ani de la data incadrarii (art. 85 alin. (1) si alin. (2) din Legea nr. 76/2002).

IMPORTANT!
Daca in interiorul acestor termene se produce incetarea raporturilor de munca sau de serviciu din motivele prevazute in mod expres si limitativ de Legea nr. 76/2002, angajatorul va trebui sa restituie subventia primita. In acelasi timp, respectivul angajator nu va mai avea dreptul de a solicita o alta subventie pentru incadrarea acestor categorii de angajati timp de 2 ani de la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
subventie

Data aparitiei: 25 Ianuarie 2008
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

2. Beneficiarii subventiei Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]