In urma cu doua luni, ca urmare a cercetarii disciplinare, s-a sanctionat un angajat cu reducere salariala de 10% timp de 3 luni de zile. Administratorul doreste sa ii anuleze reducerea din cea de a treia luna. Este posibila aceasta procedura?
Raspunsul specialistului:
Activitatea in domeniul raspunderii disciplinare a salariatilor este reglementata de fiecare angajator prin Regulamentul intern sau printr-o procedura interna de lucru intocmite in concordanta cu prevederile art. 247-252 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii cu modificarile si completarile ulterioare.
Codul muncii prevede, la art 250, ca Angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de salariat, avandu-se in vedere urmatoarele:
a) imprejurarile in care fapta a fost savarsita;
b) gradul de vinovatie a salariatului;
c) consecintele abaterii disciplinare;
d) comportarea generala in serviciu a salariatului;
e) eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta.
Prin urmare, stabilirea unei sanctiuni disciplinare se face pe baza unei cercetari temeinice si obiective, care analizeaza fapta savarsita de salariat luand in considerare fiecare dintre elementele mentionate mai sus.
Astfel, decizia de sanctionare pe care o ia angajatorul este fundamentata si corect proportionata in raport cu gravitatea faptei savarsite de salariat.
Codul muncii nu prevede posibilitatea ca angajatorul, odata ce a emis decizia de sanctionare disciplinara pe baza concluziilor cercetarii disciplinare prealabile, sa revina asupra acestei decizii si sa reduca cuantumul sau durata sanctiunii aplicate. Legea prevede doar posibilitatea ca salariatul sa poata contesta sanctiunea aplicata de angajator in fata instantei de judecata si doar aceasta hotaraste daca sanctiunea a fost corect stabilita si aplicata.
In opinia noastra, o asemenea conduita a angajatorului, ar ridica semne de intrebare asupra corectitudinii deciziei initiale de sanctionare si ar crea un precedent in sensul ca ar putea genera ideea ca disciplina la locul de munca poate fi incalcata, in conditiile in care angajatorul insusi modifica propriile decizii de sanctionare, care se prezuma ca au fost luate, in mod just si proportional cu gravitatea faptei, pe baza cercetarii disciplinare prealabile bine documentate.
Astfel, in lipsa unor reglementari legale in acest sens si avand in vedere cele mentionate mai sus, apreciem ca angajatorul nu poate renunta partial la aplicarea unei sanctiuni disciplinare care a fost stabilita cu respectarea prevederilor Codului muncii.
In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.